– Systematisk sjekk av tak er slett ikke den viktigste inntektskilden vår, men kanskje er dette en av de viktigste tjenestene vi yter – fordi konsekvensene av å slurve med slikt kan føre til økonomisk katastrofe, påpeker daglig leder Geir Are Winter i All-Tjeneste.

Gjemt i gresset kan det ligge tørkede fiskebein eller skruer – som kan skape punkteringer i takpappen.
Han holder opp ei skikkelig gresstue – kraftig nok til at den kunne vært gravd opp fra en gressplen. I virkeligheten har den fått vokst seg stor på et tak, ved hjelp av løv, støv, mose og rikelige mengder regnvann.
Store oversvømmelser
– Det er ting som dette som lett kan vokse seg til store katastrofer om det ikke fjernes tidlig nok – og mens det fortsatt er nokså harmløst. Løv, måsefjær og rester av fuglereder tetter taksluker og legger seg i takrenner. Resultater blir veldig fort kostbare vannlekkasjer – og i verste fall tvinges man til å gjennomføre en nokså omfattende renovering, sier han – og mener gode forsikringsordninger mot vannskader er en dårlig begrunnelse for å senke oppmerksomheten om det sesongbaserte vedlikeholdet.

En tilgrodd taksluk kan være et varsel på en kommende katastrofe.
– Selv om du er godt forsikret, vil du uansett måtte ut med en egenandel som vil merkes på økonomien. Og i tillegg til selve pengene og de rene kostnadene, venter det mye ubehag for de leilighetene som rammes av lekkasjer, mener han.
All-Tjeneste utfører alle de tjenestene du forbinder med en vaktmester. I hovedsak er det bedrifter som står på kundelista, men også så mange som 70-90 borettslag får utført tjenester fra dette vaktmesterselskapet som har drøyt 20 fast ansatte medarbeidere.

Når takene skal etterses, benyttes lift – ikke stige.
Kostbart støv
Selv om Geir Are Winther snakker varmt om hvor viktig det er at styrene i borettslagene tar det sesongbaserte vedlikeholdsarbeidet på alvor, har han ikke gjort aktive fremstøt for å selge inn disse tjenestene.
– Nei, vi har ikke tatt aktivt kontakt med noen vi ikke har avtale med fra før av, men der vi allerede har avtaler om å være vaktmester, står jo disse tingene på lista vår over faste gjøremål, sier han.

Det tar ikke mange sesonger uten takspyling, før det begynner å gro til på flate tak.
– Så koronasituasjonen har ikke gjort dere arbeidsledige?
– Nei, vi har faktisk hatt ganske mye å gjøre i høst, selv om koronaen åpenbart har endret veldig mye i arbeidsdagen vår. Vi utfører jo langt mindre renholdstjenester enn hva vi gjorde før koronaen inntraff, rett og slett fordi mange næringskunder har redusert virksomheten sin – ikke minst innenfor hotell og reiseliv. Til gjengjeld har vi fått mer å gjøre på andre områder, forklarer han.
Bruk gjerne stikkordet «jakten på de kostbare detaljene» også på disse nye tjenestene, der renhold av store garasjebygg er et sentralt eksempel – enten dette handler om kjøpesentre eller garasjer i borettslag.
– Vårt utstyr og vår metode for våtskuring gjør at vi kan drive denne rengjøringen uten at den fører kostbare konsekvenser med seg. Å koste en parkeringshall er jo enkelt. Men å rengjøre uten å virvle opp støv, er ganske vanskelig, påpeker han.
– Støv er noe av det siste du ønsker i en parkeringshall, fordi støvet så fort legger seg på karosseriet til bilene. Dessverre er det sånn at forbipasserende som ser en nedstøvet bil ofte lar seg friste til å lage tegninger i dette støvet, og dette fører til riper i lakken som fort blir kostbart for bileierne, påpeker han.