Gå til hovedinnhold
6. oktober 2020 Fag og forvaltning Forvaltning Nyheter

Tilpasset, tidsriktig og tiltalende

De har fått mindre plass, men bedre plass. Ved Bonords hovedkontor er det nå 1000 nye grunner til å glede seg til å gå på jobb!

Midt i flyttekaoset formelig strutter de av stolthet, teamet som har hatt hovedjobben med å flytte BONORDs hovedkontor inn i en ny og moderne tidsregning. Fra venstre Kjell-Magnar Lekang, Hege Elisabeth Bosch, Kari-Anne Nilsen og Sigmunn Sørensen.

1000 kvadratmeter er arealet som nyinnredet og spesialtilpasset omfavner de i alt 43 ansatte når de kommer på jobb. Rent praktisk har ikke Bonord flyttet så langt, bare rett over gata fra kjøpesenteret Nerstranda hvor de holdt til tidligere.

Slik ser bygningen ut fra yttersiden, og det der GARANTI eiendomsmegling som har fått de enorme vinduene med utsikt mot sørhimmelen.

Egen innsjekk

En rekke leietakere har fått plass i det nye næringsbygget som Econor har satt opp helt sør i Tromsø sentrum. Bonord, IshavsTakst og GARANTI eiendoms­megling legger sammen beslag på hele femte etasje. Men allerede før du går inn i heisen eller tar fatt på trappene, skal du som besøkende nå registrere deg i en automat ved inngangen i første etasje. Dette både av hensyn til brannsikkerhet og Covid 19.

– Da går det melding til den du skal besøke, slik at vedkommende kan hente deg når du ­kommer opp i femte, forteller Kjell-Magnar Lekang. Han er vanligvis IT-ansvarlig hos Bonord, men har vært prosjektleder for hele flytteprosessen. Med seg har han hatt blant andre verneombud Kari-Anne Nilsen, HR-sjef Hege Elisabeth Bosch og teknisk sjef Sigmunn Sørensen i en egen prosjektgruppe. De har ­jobbet med alt fra å finne nye lokaler, til å ­tilpasse dem og ikke minst sørge for at innspill fra hele staben blir hørt.

De flytter fra 1600 kvadrat som vanskelig lot seg tilpasse til det de egentlig hadde behov for.

– Vi er i ferd med å bli større, og hadde behov for å endre på organisasjonen. På Nerstanda hadde vi mye friareal og ineffektivt areal som kostet oss ganske mye. Nå har vi tilpasset lokalene til vår drift, istedenfor motsatt, forklarer Lekang.

De nye lokalene er også teknisk oppgradert, og det er enkelt å koble seg på og av for eksempel videomøter og fellesområder. Her er prosjektleder for flyttingen, Kjell Magnar Lekang i et av de nye møterommene.

– Faglig utveksling veier tyngst i utforming av de nye lokalene. For eksempel har forvaltningsavdelingen fått teknisk avdeling som nærmeste nabo. Vi trenger å ha en enda tettere dialog, sier verneombudet, som også er forvaltnings­konsulent.

Sitter i landskap

Teknisk sjef innrømmer at han var en av de som var skeptisk til at de nå gikk bort fra cellekontor.

– Vi hadde tre alternativer: cellekontor, åpent landskap eller team-landskap. Vi valgte det siste. Det betyr at alle er samlet i team med plass til mellom 4 og 7 medarbeidere i hvert rom, bortsett fra forvaltningsavdelingen som har et kontorlandskap for 16, forklarer han.

I forkant har de brukt et firma som har de kartlagt de ansattes behov og tanker rundt ­flytteprosessen, og hyret inn en interiør­arkitekt som har fått de utfordringer som måtte løses.

– I starten var mange skeptisk til kontor­landskap, men nå hører vi bare positiv ­forventning. Som verneombud må jeg bare si at prosessen har vært veldig god, sier Nilsen.

– Mange hadde dårlig erfaring med kontorlandskap fra før i tiden, da lokalene støymessig ofte ikke egnet seg for landskap, mener Lekang. Lokalene her spiller i en helt annen liga.

Alt av materialer er valgt slik at lyden auto­matisk dempes med inntil 33 decibel. Sitte­grupper i fellesareal er utformet slik at det skal være mulig å snakke sammen der uten å forstyrre andre.

Midt i lokalet ligger kaféen, som kantine og naturlig møtested.

Kan lukke døra

Hvis man trenger muligheten til å lukke en dør, ligger en rad med multirom midt i lokalet. Her er det plass til to-tre personer, og hit kan man gå for diskusjoner, videomøter eller for å ta lengre telefonsamtaler.

– I tillegg har vi et eget bibliotek. Kriteriet for å få oppholde seg der er arbeidsro. Her skal det ikke være noen lyder, og verken telefon eller prat. Ved å trekke deg inn hit, signaliserer du at du ikke er tilgjengelig for avbrytelser, forklarer Hege.

I hjertet av lokalet er det et kaféområde.

Sjefer i landskap

Nærmest inngangen har Bonords kundesenter og GARANTI sine eiendomsmeglere fått hvert sitt landskap slik at kundene enkelt kan finne dem.

– Administrerende direktør har heller ikke eget kontor lenger, men har fått et hjørne av et team-landskap, forteller Bosch, mens hun viser rundt.

– Hva gjør denne flyttingen med Bonord som organisasjon?

– Det er vel ikke å til å legge skjul på at dette er en vitamininnsprøyting. I tillegg blir vi teknisk oppgradert og får tilgang på verktøy som vil gjøre arbeidsflyten enda bedre.

Det er konsekvent to meter mellom hvert hode i det nye landskapet, slik at de ivaretar de nye smittevernreglene. Etter koronaen har de ansatte i Bonord fått mulighet til å bruke inntil halv­parten av arbeidsdagene sine på hjemmekontor.

‒ Vi satt mye på hjemmekontor fram til sommerferien, men nå er det mer unntaksvis vi benytter oss av det, forteller personalsjefen.

Selve flyttingen skjedde den 25. september 2020.

Flere artikler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier. Du kan lese mer om dette under våre personvernerklæring. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.