Gå til hovedinnhold
24/06/2021 Medlem Medlem og partner

Habil samarbeidspartner

Boligbyggelaget Nord har kjøpt 55 prosent av aksjene i forvaltningsselskapet Habil Forvaltning AS. De tilbyr alt fra vaktmestertjenester til rådgivning om drift og vedlikehold.

Bonords direktør Kurt Figenschau sammen med sine nye kollegaer i Habil. Økonomisjef Tommy S. Winther (t.v.) og markeds- og kommunikasjonssjef Hans A. Broks (t.h.).

– Vi er svært fornøyde med hva dette nye ­samarbeidet innebærer for oss og våre kunder. Særlig når det gjelder drifts- og vedlikeholds­tjenester, sier Kurt Figenschau, administrerende direktør i Bonord.

Habil forvaltning AS ble etablert i 2017 og har vært heleid av Alf K. Arntzen, Tommy S. Winther og Hans A. Broks. Selskapet har i dag syv ansatte, og leverer tjenester innen nærings- og boligforvaltning, drift og vedlikehold. De har hovedkontor i Tromsø men ønsker å ta på seg oppdrag i hele Nord-Norge som et uavhengig og frittstående forvaltningsselskap. De ser fram til å få mulighet til å få levere sine FDV-tjenester (forvaltning, drift og vedlikehold) i for eksempel Harstad og Hammerfest.

Nytt forretningsområde

– Habil tilbyr tjenester som vi i dag ikke har i egen portefølje. I tillegg er selskapet aktiv innen næringsforvaltning, som er et ­strategisk område Bonord ønsker å utforske, sier Figenschau.

Habil Forvaltning AS har siden etableringen hatt en jevn årlig vekst, og omsatte i 2020 for drøyt fem millioner kroner.

– Vi har hatt en sunn og god vekst siden oppstart, og gjennom samarbeidet med Bonord forventer vi å kunne åpne en del nye markeder, med dertil ytterligere vekst. Foreløpige kart­legginger viser et betydelig potensial, og vi er svært positive til konsernet vi er blitt en del av, forteller markeds- og kommunikasjonssjef i Habil Forvaltning, Hans A. Broks.

Per dato forvalter Habil cirka 100.000 kvadrat­meter eiendom i Tromsø og omegn, for det meste næringseiendom.

Alf K. Arntzen er gründer og daglig leder av Habil forvaltning.

Samme verdigrunnlag

– Jeg vil tro vår kompetanse på systematisk oppfølging av drift og vedlikehold av bygningsmasse er nyttig for boligselskapene, og at vi kan være en god rådgiver inn i styrene, mener Broks.

Habil ønsker å involvere seg i alle nivåer av eiendomsdrift, og mener de vil være like aktuell enten det er snakk om små sameier eller gigantiske borettslag.

– Vi har gode metoder for hvordan drive ­systematisk oppfølging, og kan også levere ­prosjekt­ledelse innen drift og vedlikehold, sier Broks.

Bonord og Habil  har ført dialog over en tid før man ble enige om å gå sammen.

– Dialogen har pågått i rundt ett år. Det har vært viktig for oss å finne rett partner innen feltet. Vi har lett etter noen med det samme verdigrunnlaget som oss, som i tillegg besitter kompetanse vi ikke allerede har i Bonord, sier Figenschau.

Habil har vært et datterselskap av Bonord siden 1. mai i år. Hele ledelsen og alle ansatte fortsetter i bedriften.

– Det har vært viktig å få alle partene med på reisen videre. Kunnskapen og kompetansen ­ligger i stor grad i dagens organisasjon, og den er også nøkkelen til videre vekst, mener Figenschau.

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier. Du kan lese mer om dette under våre personvernerklæring. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.

z