Gå til hovedinnhold
12/12/2021 Beboer Medlem Nyheter

Ny form – ny fart

Som du kanskje har lagt merke til, så har Bolyst fått nytt utseende. Dette fordi hele Bonord har endret visuell profil. Selskapet blir i sitt 75. år modernisert på utsiden for å speile alt det nye som skjer på innsiden.

Det er mange grunner til å markere 75-årsjubileet til BoNord, mener administrerende direktør Kurt Figenschau.

– Vi feirer som kjent 75-årsjubileum i år, og benytter anledningen til å tilpasse vår profil enda mer til hvem vi er i dag og hva vi skal være for fremtiden. Den nye, visuelle profilen er tydeligere, men samtidig mykere og mer moderne. Ikke minst er den i tråd med vår nye strategi, og den bidrar allerede til nytt løft og god energi for oss, sier boligbyggelagets administrerende direktør Kurt Figenschau.

Den gamle profilen har Bonord hatt siden de for snart 10 år siden ble landsdelens største boligbyggelag. I 2012 fusjonerte Habo i Harstad og TBBL i Tromsø. I 2015 kom også By-Bo i Hammerfest inn i selskapet.

Figenschau har helt siden sin inntreden som toppleder for boligbyggelaget i 2019, jobbet med å fornye selskapet både organisatorisk og strukturelt.

Bonord har gjennom sine første 75 år vært sentral i utviklingen av Nord-Norge.
– Administrerende direktør Kurt Figenschau

Omorganisert

– Vi har gjennomført et relativt stort omorganiseringsprosjekt. Boligbyggelaget er nå et konsern med det som for tiden er 17 selskaper. Antallet selskaper vil variere litt med hvor mange byggeprosjekter vi igangsetter, og disse vil i ulik grad generere nye inntekter til konsernet, forteller Figenschau.

I tillegg har Bonord i de siste årene styrket organisasjonen med mer kompetanse.

– Bare nå gjennom pandemien har vi etablert rundt 30 nye stillinger. Vi gjør dette for å øke vår spisskompetanse, slik at organisasjonen kan løfte seg ytterligere i arbeidet som ligger foran oss. Dette gjør at Bonord nå er bedre rustet til å ta på seg ulike prosjekter og utfordringer i hele landsdelen, sier Figenschau og utdyper:

– Bonord har gjennom sine første 75 år vært sentral i utviklingen av Nord-Norge.

I Harstad var boligbyggelaget viktig for å få fart på gjenreisningen etter krigen. I Hammerfest var boligbyggelaget et verktøy for industrialiseringen, da Findus kom og ville skape nye inntekter både for byen og landet. I Tromsø sto boligbyggelaget sentralt i arbeidet med å modernisere boligmassen den gang innlagt vann og WC ble standard, og senere som utbygger for å ta unna for den raske veksten etter etableringen av et eget nordnorsk universitet.I dag står helt andre utfordringer i kø, som boligbyggelaget ønsker å bidra til å løse.

– Vi skal fortsatt være en sterk og trygg boligaktør og en utvikler av gode lokalsamfunn i Nord-Norge. Dette betyr at vi vil se på tiltak for å gjøre noe med boligprisutviklingen, spesielt den vi har i Tromsø som vi ser skremmer enkelte unge fra å etablere seg i byen. Vi skal bidra med ordninger som hjelper unge etablerere inn i markedet. Samtidig skal vi utvikle nye boliger, renovere gammel boligmasse og etablere nye tjenester på en måte som ivaretar Det grønne skiftet, og som gir reduserte klimagassutslipp. Vi er en annerledes boligaktør, fordi vi tar vare på våre kunder gjennom et helt livsløp, ikke bare fram til en boligblokk er innflyttingsklar. Dette vil vi bli enda tydeligere på, sier direktøren.

Inspirert

– Det blir bare artigere og artigere å gå på jobb i Bonord, kvitterer Kim Kr. Nordli som er viseadministrerende direktør.

Omorganiseringen har i all hovedsak handlet om å endre på etablerte strukturer for å skape mer samarbeid på tvers av fag og avdelinger, og ikke minst har det handlet om at forvaltning betyr utvikling. At boligbyggelaget gjennom ny teknologi og ny kompetanse kan ivareta boligselskapene på en moderne og fremtidsrettet måte.

– Internt her skjedde det noe med strukturen nær sagt automatisk etter at vi flyttet til nye lokaler i Strandgata som var enda bedre tilrettelagt for et felles «oss», og for samarbeid på tvers av funksjoner og avdelinger. Men det meste av endring gjør litt vondt, og det tar litt tid. Den nye visuelle profilen vil hjelpe oss til å se den veien vi skal utvikle oss i, og til å spisse våre produkter slik at kundene får mest mulig verdi ut av tjenestene vi tilbyr.

Bonord har hentet inn reklamebyrået Riktig Spor fra Bodø for å få «friske øyne på egen organisasjon, og det er de som har designet selskapets nye utseende.

17 selskaper på tur

I mai i år kunne Bonord som konsern presentere sitt beste resultat noensinne for generalforsamlingen, takket være inntekter fra flere nye boligprosjekt.

I høst tok Bonord med seg sine ansatte til kombinert jubileumsfeiring og konsernsamling for å jobbe videre med strategi og utvikling.

– Siden jeg begynte i 2019 har det vært utrolig vanskelig å få samlet hele konsernet. Dette var første gang vi kunne samles etter pandemien, og vi valgte å dra til utlandet nå når dette ig jen ble mulig. Vi la vekt på å dra et sted hvor vi i størst mulig grad kunne unngå kontakt med andre, og dermed få jobbe konsentrert med teambuilding og med de faglige oppgavene dager og to fridager på å delta.

I tillegg dekket de ulike konsernselskapene en del av utgiftene, mens flere hundre tusen kroner fra den tidligere arbeidsgiverorganisasjonen for samvirkeforetak, SAMFO, var et viktig tilskudd til samlingen. Disse midlene har stått på konto, øremerket for bruk på de ansatte, siden foretaket ble oppløst.

– For å skape de resultatene du ønsker må du hele tiden utvikle organisasjonen. Den jobben gjøres av motiverte og kompetente medarbeidere som klarer å se hvordan de kan bidra, både som enkeltperson og sammen med andre, for at alle skal få en bedre hverdag på jobb. Det er svært verdifullt å kunne snakke til alle samtidig, og bruke tid til å kunne gå i dybden på viktige spørsmål, sier Figenschau.

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier. Du kan lese mer om dette under våre personvernerklæring. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.