Gå til hovedinnhold
04/04/2022 Beboer Medlem Nyheter

Bonord med bærekraftig delingsbiltjeneste

Via en app kan du snart booke, åpne og også starte delingsbiler av ulik størrelse. Daglig leder Magnus Johnsen i nyetablerte Mobilitet Nord-Norge AS, gleder seg til å få de første bilene og syklene ut i Tromsø og Hammerfest.

Bonord har etablert Mobilitet Nord-Norge AS som skal sørge for å gi sine medlemmer og andre innbyggere i nord et selvbetjent fossilfritt mobilitetstilbud. Her er prosjektleder Magnus Johnsen foran en av biltypene som kan bli benyttet i tjenesten i Nord-Norge.

– Vi skal ha tilsvarende tjenester i Harstad også, men foreløpig har arbeidet med å legge til rette for deling kommet lengst i våre to nordligste byer. Målet er at vi skal ha ordningen på plass i Tromsø og Hammerfest i løpet av 2022. Dette er en del av Bonords store bærekraftssatsning, sier Johnsen.

Mobilitet Nord-Norge har knyttet til seg Move About som blir leverandøren som skal stå for biler, elsykler og logistikk rundt ordningen. De har administrert mobilitetstjenester i Norge og Sverige siden ­etableringen i 2007, og var ifølge egen nettside først i verden med å tilby elbiler for deling.

Mobilitet Nord-Norge tilbyr elbiler i ulike størrelser, i tillegg til el-sykler. Bruker­vennlighet og tilgjengelighet er de sentrale stikkordene for tjenesten. Står bilen der og er ledig, kan du booke den på minuttet, samtidig som du selvsagt kan bestille den lengre frem i tid.

– Gjennomsnittspris i dag er 122 kroner per time. Det vil selvsagt bli en rabattert pris for Bonord-medlemmer, opplyser Johnsen.

Lett tilgjengelig

– Vi ønsker å tilby tjenesten i bydeler hvor Bonord er tungt representert. Vi jobber også med å få etablert en plassering av biler og sykler i sentrum av Tromsø, men vi har foreløpig ikke landet denne enda, opplyser Johnsen. I Hammerfest har nærings­foreningen og kommunen allerede gjort mye av grunnarbeidet som de har invitert Bonord til å koble seg på. Også her er det ønske om å kunne plukke opp biler ulike steder i byen.

– I Tromsø ønsker vi å starte med tre steder: i Kroken, på Håpet og i sentrum. Vi ønsker å etablere oss nært andre trafikk-knutepunkt, slik at bilene og syklene er tilgjengelig der folk ferdes.

Egne bilklargjørere

Prinsippet er veldig enkelt. Move About leaser kjøretøy fra ulike firma og inngår avtale om support slik at bilene til enhver tid er ladet, rene og klare til den neste som skal bruke den.

– Du registrerer deg og booker bil gjennom en mobilapp, og betaler for antall timer du bruker den. Foreløpig vil dette være en A til A-tjeneste. Det betyr at du må levere bilen samme sted som du hentet den, men på sikt håper vi at tjenesten skal bli så populær at vi kan ha mange biler og at du da kan hente på en stasjon og levere bilen på en annen, sier Johnsen.

I startfasen blir tjenesten etablert med 10 biler og et antall sykler.

– Vi håper at dette blir tatt godt imot slik at vi kan utvide tjenesten. Målet er på sikt å få til åtte plasseringer i Tromsø, sier Johnsen. Bonord kommer til å invitere flere samarbeidspartnere inn for å realisere ordningen.

– Tjenesten vil bli selvfinansierende på sikt, men det vil kreve litt kapital å få den i gang, forklarer Magnus Johnsen.

Unge voksne?

– Vi tror vel at tjenesten i utgangspunktet vil være mest populær blant unge voksne som enten ikke har tatt seg råd til å kjøpe egen bil, er miljøbevisste eller som ikke ønsker egen bil på grunn av utgifter til drift og parkering. Vi håper at dette også vil være et godt tilbud til familier som vurderer å kjøpe en bil nummer to, men kan unngå det ved å benytte en slik tjeneste, sier Johnsen.

Mange privatbiler står i ro i de fleste av døgnets 24 timer. I snitt brukes en vanlig bil kun 28 minutter i løpet av en dag.

– Dette er en av årsakene til at vi lanserer dette tilbudet. Tjenesten er egentlig delingsøkonomi i praksis. Vi får redusert antall biler som igjen gir en miljømessig gevinst og er bærekraftig.

– Statistikk viser at en delingsbil erstatter mellom 9 og 15 privatbiler, forteller Johnsen som har jobbet som Bonords prosjektleder for mobilitet siden sommeren 2021. Nå når aksjeselskapet blir stiftet går han over i rollen som daglig leder.

Både person- og varebil

I tillegg til vanlige «bybiler» skal tjenesten tilby utleie av varebiler.

– Jeg tror det er mange ulike behov som kan treffes med ulike biltyper. Tar vi på en takboks eller skirails kan ordningen bli populær for alle som vil ut på tur i helgene. Vi vurderer også å legge inn biler med lengre rekkevidde i ordningen på sikt, forteller Johnsen. Bilene de starter opp med vil ha rekkevidde på rundt 300 kilometer mellom hver lading.

Her er et eksempel på en biltype som er aktuell som delingsbil.

– Vi ser for oss at dette kan bli en viktig tjeneste i bydeler med lav parkeringsdekning. Det er både ønsker og krav om å redusere antallet parkeringsplasser i nye utbyggingsprosjekt. Ved å erstatte privatbiler med delingsbiler vil vi kunne frigjøre areal som før ble brukt til parkering, og lage flere koselige møteplasser for aktivitet og fellesskap i bydelene, mener Bonords prosjektleder.

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier. Du kan lese mer om dette under våre personvernerklæring. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.