– Grønne lån gir generelt bedre betingelser for boligselskapet, og vårt mål er å gjøre ladingen så billig som mulig for andelshaverne. Her på Bjerkaker har vi etablert et felles elbilanlegg for vegsameiet til Bølgen, Bølgen 2 og Lanterna, som kvalifiserer for et slikt lån hos DNB, forteller Espen Gärtner ved Teknisk avdeling hos Bonord.
Lovpålagt
Fra og med 1. januar 2021 ble boligselskapene pålagt å legge til rette for lading av elektriske kjøretøy for sine andelseiere. Bonord har utviklet en metode for etablering og drift av slike ladeanlegg, som er tilpasset boligselskap, og vet hva som finnes av utfordringer gjennom prosessen.
– Vi følger lagene fra start til slutt. Vi kartlegger hva som er boligselskapets behov, og bistår med alt teknisk og praktisk i forbindelse med etableringen. I tillegg hjelper vi boligselskapene med å få på plass avtaler for drift og vedlikehold, forklarer Espen.
Følger tett opp
Aller først må behovet meldes til nettselskapet Arva, som gir tillatelse ut fra hva som er kapasiteten i strømnettet hos boligselskapet. Bonord avklarer deretter utfordringer vedrørende tomt og parkeringsregler i området, fysisk plassering, og forbereder anbudskonkurransen.
– Vi bistår også med å få på plass entreprenør, og kontrakt med disse. Vi følger opp i byggeperioden og hjelper til under overtagelse, ettårsbefaring, og med å få på plass lovpålagte serviceavtaler når anlegget står ferdig.
Bonord tar også selve ladeboksen til andelseierne med i konkurransen, slik at også prisen på denne blir så gunstig som mulig.
Kapasitetsproblem
Enkelte boligselskap ser nå at måten de tidligere har håndtert elbil-lading på, ikke er bærekraftig etter hvert som stadig flere trenger slike ladepunkt. Da kan det for eksempel bli problemer med kapasiteten.
– Kan et boligselskap rett og slett gå «tom» for strøm?
– Ja, absolutt. Hvis alle skal lade samtidig når de kommer hjem fra jobb, kan vi oppleve at det ikke nok strøm igjen til komfyren og vaskemaskinen. Ladingen må derfor styres gjennom et såkalt intelligent anlegg, som fordeler tilgjengelig ladekapasitet mellom de ulike bilene. Arva har en maksgrense for hvor mye strøm vi kan hente ut fra hvert anlegg, og kapasiteten varierer fra trafo til trafo.
Bonord er tydelig på at boligselskap selv bør eie sine ladeanlegg, dette gir best pris for lading av el-biler.
– Andelseierne har eget abonnement og faktureres for eget bruk, sier Espen Gärtner.