Gå til hovedinnhold
21. mai 2022 Beboer Medlem Nyheter

Handlet for 832 millioner

I løpet av 2021 handlet Bonord og Bonords borettslag for summer som nærmer seg en milliard kroner. – Samlet bidrar vi med mer verdiskapning enn de fleste er bevisst på i det daglige, mener viseadministrerende direktør Kim Nordli.

Viseadministrerende direktør Kim Nordli mener Bonord er en sterkere verdiskaper enn de fleste tenker over, og at «tyngden» er avgjørende for den rollen selskapet kan spille for sine medlemmer.

Oversikten over samlede innkjøp av varer og tjenester inkluderer både borettslagene og morselskapet Boligbyggelaget NORD, men ikke de viktige datterselskapene til Bonord. Tallene inkluderer dessuten merverdiavgift for de leverandørene som er mva-pliktige, og disse faktorene gjør at oversikten tjener som en illustrasjon mer enn en endelig fasit.

En vesentlig aktør

Illustrasjonen er likevel vesentlig nok.

– Tallene viser jo at Bonord er en større og viktigere aktør enn de fleste av oss ­reflekterer over. Sannsynligvis har vi i mange sammenhenger hatt et ubevisst ønske om å fremstå litt beskjedne. Ofte kan beskjedenhet være et sympatisk karakter­trekk, men ikke når det gjelder disse tingene, sier Nordli, og forklarer:

– Bonord har i løpet av de siste årene tatt tydelige strategiske valg om å være en vesentlig samfunnsaktør, og da nytter det ikke å være beskjeden. Hvis vi skal kunne bidra for å skape gode nærmiljøer eller kunne gjøre en god jobb for medlemmene våre, er vi faktisk nødt til å fremstå med den tyngden vi faktisk rettmessig har, mener han.

Viktig for utviklingen

«Tyngde» bestemmes av mange faktorer, og ikke bare størrelsen som innkjøper. Men innkjøpene er samtidig en av de viktigste faktorene for den store utfordringen som vil være merkbar i årene som kommer.

– For Bonord er det grønne skiftet og bevisstheten om klimaavtrykk mer enn bare tomme ord. Vi ønsker å forbedre oss, og systematisere den «grønne innsatsen» vår. I rollen som utbygger ønsker vi selvsagt å bygge så klimavennlig som mulig, men vi ønsker jo at innsatsen skal prege hele virksomheten vår, og da vil vi også måtte inkludere alle leverandørene våre, mener han.

Totalt har Bonord og borettslagene som er tilknyttet Bonord langt over 1.000 ulike leverandører.

– Når hele Bonord-konsernet og over 1.000 ulike leverandører strekker seg mot høyere klimastandarder, er mulig­hetene store for å kunne utgjøre en tydelig forskjell, mener Kim Nordli.

Grafikken viser fordelingen av vare- og tjenestekjøp for BONORD og borettslagene i 2021. Merverdiavgift er inkludert i summene for hver enkelt leverandør. «Offentlig administrasjon» er derfor kostnader til kommuner – ikke stat. I tillegg til innkjøp kommer også andre vesentlige faktorer for verdiskapningen, som lønn, personskatt og selskapsskatt.

Langsiktige resultater

En vesentlig forutsetning for at Bonord skal kunne spille rollen som en aktiv samfunns­aktør, og til å kunne utvikle nærmiljøene, handler om å posisjonere seg som utbygger. Til dette trengs det egen­kapital – og økonomiske resultater.

– Vi har over en god del år nå bygget egenkapital, fordi konsernet vårt har levert gode overskudd. Dette har ført til at vi har kunnet påta oss flere utbyggingsprosjekter, forteller Kim Nordli.

Han kan ikke presentere det ­detaljerte årsregnskapet i BOLYST før dette er ­presentert for styret og generalforsamling, men påpeker noen langsiktige trender han mener de fleste bør være oppmerksom på.

– Vi har opplevd at både omsetningstall og sluttresultat svinger mer fra år til år enn hva som tidligere var vanlig, nettopp fordi vi er involvert i utbyggingsprosjekter der både kostnader og inntekter kan variere sterkt fra år til år, og der kostnader og inntekter fra det samme utbyggingsprosjektet ikke nødvendigvis bokføres på samme driftsår. Over tid ser vi en sunn utvikling, og det er den som er viktig, mener han.

– Er denne utfordringen noe vanskeligere for Bonord enn den er for andre utbyggere?

– Den er ikke vanskelig, men Bonord er annerledes enn andre utbyggere. De fleste utbyggere er ferdig med oppdraget sitt når boligblokka er ferdigstilt og leilighetene er solgt. Bonord lever videre med beboerne også etter at de har flyttet inn – fordi de er medlemmer. Vi er et selskap som er nødt til å tjene penger på virksomheten vår, men vi trenger ikke å hente ut gevinsten umiddelbart, og denne langsiktigheten gjør at vi som selskap – med vår egenart – har mulighet til å engasjere oss i ­utfordringen med å hjelpe førstegangsetablerere inn i boligmarkedet, uten at det går på ­bekostning av vår langsiktige lønnsomhet, sier han.

Flere artikler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier. Du kan lese mer om dette under våre personvernerklæring. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.