Den digitale nøkkelen kan brukes på det meste som skal låses. På fellesdører, private dører, boder, garasjeporter, postkasser og annet.
– Med den digitale Bonord-nøkkelen kan du dele nøkkelen din med andre som trenger den, og du kan også gi tidsavgrenset adkomst til leiligheten din. For eksempel kan du låse inn en håndverker uten at du er hjemme, like enkelt som du sender en tekstmelding, forklarer markedskoordinator Ørjan Sandvik Hansen i Bonord.
Du kan også få varsel på mobilen når noen bruker nøkkelen, og dermed for eksempel se når ungene kommer hjem fra skolen. Hvis du skulle flytte, blir alle nøkler du har selv har hatt og de du eventuelt har delt med andre, slettet med et enkelt tastetrykk.
Enkel installasjon
– Løsningen styres enkelt via styreportalen i Bonord. Her kan styret i boligselskapet holde oversikten og gi tilgang til hvem som skal ha nøkler og hvem som kan dele sine nøkler med andre, forklarer Hansen.
Den absolutt største fordelen med løsningen er at risikoen for nøkler på avveie forsvinner helt. Det er bare å slette den digitale nøkkelen og opprette en ny.
– Borettslaget trenger dermed ikke lenger bytte låser om nøkler kommer på avveie. Det er ikke bare mye tid og bekymring spart, men også kostnaden ved låsbytte, sier Hansen.
Den digitale nøkkelen kan brukes på de fleste låser som er på markedet i dag. Installasjonen av selve systemet er ikke komplisert. Det handler kun om å få på plass en bluetooth-enhet i porttelefonen, og så vil Bonord-nøkkelen fungere.
– Der Vipps fungerer på tvers av banker, fungerer Bonord-nøkkelen på tvers av låser, sier Hansen. Det betyr at selv om borettslaget åpner for digitale nøkler, så vil de som ønsker det fortsatt kunne bruke fysiske nøkler eller nøkkelbrikker.
Integrert med Pivotal
Mye av årsaken til at Bonord kan tilby det nye nøkkelsystemet er styreportalløsningen fra Pivotal, som boligbyggelaget har deltatt i utviklingen av. Pivotal kan integrere teknologien fra selskapet UNLOC, som leverer det digitale nøkkelsystemet.
TOBB, Usbl, Vestbo og OBOS har allerede lansert slike digitale nøkler for sine medlemmer.
– Vi i Bonord ønsker jo å tilby attraktive løsninger og tjenester til boligselskap, sameier og beboere. Det å få nøkkelen via en app på mobilen vil gjøre hverdagen lettere både for beboere og styremedlemmer, mener Hansen.
Dette er i alle fall tilbakemeldingene fra Håpet 3 borettslag, hvor Bonord har testet systemet. De positive resultatene herfra gjør at Bonord nå forbereder en bred lansering av Bonord-nøkkelen for alle sine kunder.