Gå til hovedinnhold
20. mai 2022 Allmøte Nyheter

Restauranter i nærmiljøet avslører kulturen

Hvis du lurer på hvor sterk nærmiljøkulturen står i din egen bydel, kan den lokale restauranten være et godt barometer.

Mohammad Ali Miri har opplevd suksess med restauranten «La Speranza», i en bydel der nærmiljøkulturen er sterk. I andre bydeler har det vært vanskeligere å lykkes, selv om kundegrunnlaget i seg selv er stort nok.

Det finnes mye lærdom i andres suksess. Men også andres fiasko kan være lærerik. Bare spør Mohammad Ali Miri, som har startet flere bydelsrestauranter i Tromsø. Noen av dem utviklet seg til å bli suksesser, mens andre har gått i glemmeboka.

– All støtte og hjelp ved oppstarten av en restaurant er kjærkommen. Men til syvende og sist er det omsetningen som avgjør om du lykkes eller ikke, forteller han.

Kalkylene første bud!

Det første rådet han selv gir til andre, handler om forhåndskalkyler.

– Du må rett og slett skaffe deg oversikt over alle kostnadene. Det er lett å undervurdere hva etableringen koster av deg selv i form av arbeidsinnsats, men alt koster jo penger, mye mer enn du tror, og dette må man få oversikt over. Dessuten må man ha oversikt over kundegrunnlaget. Hvor mange mennesker bor det i det området du etablerer deg i, og hvor mange av disse kan være interesserte i å besøke restauranten, spør han.

Det er det siste punktet han selv har «brent seg» på, da han etablerte et tilbud som ikke fantes fra før av – og som det ikke var kultur for.

– Jeg var med på å starte restaurant på Kvaløysletta. Vi gjorde en ganske grundig jobb under forarbeidet. Det bor ganske mange tusen mennesker i denne bydelen, og selv om bare en liten prosentandel ville besøke restauranten, ville dette være nok til å skape en omsetning vi kunne leve av, forteller han.

Trenger oppslutning

Slik gikk det ikke. Det var ikke mange nok av innbyggerne i bydelen som valgte å benytte seg av lokalrestauranten. Kanskje var ikke bydelskulturen sterk nok, eller kanskje var ikke tilbudet etterlengtet nok. Forsøket ble gitt opp, og senere åpnet Miri restauranten «La Speranza» på Håpet, som i løpet av 20 år har utviklet seg til å bli en kjærkommen lokalrestaurant for hele bydelen.

Salgsdirektør Robin Berntsen i Mack hyller gründerne i serveringsbransjen, som preges av tålmodighet og kreativitet – i tillegg til veldig mye hardt arbeid.

Salgsdirektør Robin Berntsen på Mack nikker gjenkjennende til historien – både om nedturer og oppturer.

– Det er jo dette som er gründerskap! Det handler om en voldsom arbeidsinnsats, om å ha drømmer og ideer til å skape noe som ikke finnes fra før av, og dessuten om tålmodighet, sier han.

Han mener Mack virkelig ønsker å bidra med hjelp til gründere som Miri.

– Vi vil være en samarbeidspartner, en god leverandør av varer, som også bidrar med råd og hjelp. Men det aller viktigste er det ikke vi, men lokalbefolkningen, som kan bidra med: Omsetningen. Det er viktig at lokalbefolkningen slutter opp om de lokale tilbudene, slik at disse overlever – og etter hvert kan utvikle seg i tråd med hva det lokale markedet etterspør, mener han.

Flere artikler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier. Du kan lese mer om dette under våre personvernerklæring. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.