Gå til hovedinnhold

Kjell Gunnar Olsen forteller at rundt halvparten av beboerne i Håpet III har testet den nye Bonord-nøkkelen. Tilbakemeldingene er gode. Selv er nestlederen så fornøyd at han også har installert Bonord-nøkkel på sin private inngangsdør.

Fag og forvaltning Forvaltning Nyheter

Veldig fornøyd med Bonord-nøkkelen

Kjell Gunnar Olsen i Håpet III ser bare fordeler med den mobile Bonord-­nøkkelen. Han har testet ut nøkkelsystemet som Bonord nå lanserer.

– Dette gir oss i styret en mye enklere nøkkel-administrasjon, sammenliknet med vanlige nøkler. Jeg kan gå rett inn i styreportalen via nett, og derfra tildele nøkler til for eksempel håndverkere, meglere, postombærere eller andre som trenger tilgang til bygget. De kan få tilgang jevnlig på gitte dager og klokkeslett, eller i en tidsbegrenset periode, forklarer Kjell Gunnar Olsen, som er nestleder i Håpet III.

Hvis en andelseier skulle selge ­leiligheten og flytte, så kan styret enkelt slette tilgangen til alle mobile nøkler som vedkommende har brukt selv eller delt ut til andre.

Systemet installeres enkelt i helt vanlige porttelefoner. En Bluetooth-­tilkobling får signaler fra mobilappen til å låse opp døra.

FAKTA

Unloc

Et norsk teknologiselskap som bygger verdens digitale nøkkel­knippe. Unloc åpner dører for alle, overalt — og rundt 400 boligselskaper bruker løsningen i dag. Selskapet knytter sammen alle de ulike ­låsleverandørene i én og samme app.

Testet løsningen

Håpet III har vært pilot for det nye nøkkelsystemet fra Bonord, som er utviklet av teknologiselskapet Unloc. Kjell Gunnar jobber selv med IT, og er fornøyd både med hvor enkel appen er å bruke, hvor godt den er sikret, og ikke minst med alt den hjelper borettslaget med å holde orden på hvem som har nøkkel til hoveddøra.

– Vi har ikke hatt noen problemer med systemet i testperioden. Hadde det vært opp til meg ville jeg installert slike nøkler på alle fellesrom i borettslaget. I tillegg til den gode kontrollen vi får på nøkler til disse rommene, så blir låsesylindrene ikke like mye slitt som om alle skulle bruke fysiske nøkler. Låsesylindrene kan dermed byttes sjeldnere, og det igjen sparer oss for kostnader.

Men det er ikke noe enten eller: Alle låsesystemer som borettslaget allerede har, fortsetter å virke. I tillegg kan man altså låne ut digitale reservenøkler via en app.

Også i egen dør

Kjell Gunnar har også installert Bonord-nøkkel i sin egen private utgangsdør fra leiligheten.

– Den har jeg for eksempel delt med en kamerat, og har dermed en ekstra sikkerhet for at han kan komme seg inn og hjelpe meg om jeg faller om. Bonord-nøkkelen gjør det enkelt og trygt for både beboere og styre å tildele eller slette nøkler til for eksempel familie, gjester, hjemmesykepleie eller hva det skulle være, forklarer han.

Å dele Bonord-nøkkelen er like enkelt som å sende en tekstmelding. Bonord-nøkkelen flytter rett og slett hele nøkkel­knippet ditt til mobilen. Når andelshaver har delt mobil nøkkel til leiligheten sin, kan hen få push-varsel på mobilen sin når noen låser seg inn med lånt nøkkel.

Kjell Gunnar forteller at det ikke er mulig å se at det finnes en mobil løsning på den felles ytterdøra, men på egen dør har han fått en bitteliten boks som avslører den mobile nøkkelen.

Tryggere løsning

– Bonord-nøkkelen skal gjøre det ­tryggere å bo i våre forvaltede boligselskaper. ­Mobilnøkler kan deles til pårørende og alle andre som har behov for den. Dette betyr at ingen trenger å kjøre for å hente nøkler dersom noen trenger adgang til boligen. Vi ser også at denne nøkkelen gjør det enklere for eldre beboere som er dårlig til beins. Med Bonord-nøkkelen på mobiltelefonen kan de åpne døren uten å måtte reise seg, sier Ørjan Sandvik Hansen, markeds­ansvarligi Bonord.

Markeds­ansvarlig Ørjan Sandvik Hansen er den som kan kontaktes om noen er interessert i å skaffe seg det mobile nøkkel­systemet, som ikke bare brukes av Bonord, men av rundt 400 ulike boligselskaper.

Boligselskaper har i mange år hatt store utfordringer knyttet til nøkler på avveie, med mange fysiske reservenøkler som har blitt delt ut over tid. Til slutt mister mange kontrollen med hvem som faktisk har tilgang til ­oppgangene og fellesarealene.

– Styreledere forteller at det er vanskelig å holde kontroll på alle de fysiske reserve­nøklene til borettslaget, spesielt hvis ­tidligere styreledere har utdelt flere nøkler enn det er oppgitt. Trygghet for våre ­forvaltede boliger er en av våre viktigste prioriteringer, noe Unloc hjelper oss med, legger Ørjan til.

Kjell Gunnar Olsen opplyser at rundt ­halvparten av beboerne i Håpet III har deltatt i testingen av Bonord-nøkkelen.

– Enkelte har spurt hvilken informasjon som lagres om dem i systemet, og svaret vi har fått fra Unloc er at det ikke logges i systemet hvem som låser seg inn hoveddøren med Bonord-nøkkelen, kun når det skjer.

Flere artikler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier. Du kan lese mer om dette under våre personvernerklæring. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.